Είμαστε στην αυγή μιας νέας σεξουαλικής επανάστασης;

Άρθρο που δημοσιεύτηκε στην ιστοσελίδα rue89, 03/07/2010

Όλος ο κόσμος θυμάται το τέλος του ’60, το Γούντστοκ και τη «σεξουαλική επανάσταση». Οι νέοι του σήμερα την αντιμετωπίζουν ως θρύλο αλλά κάποιοι μάρτυρες εκείνης της εποχής με διαβεβαιώνουν: «Ναι, ναι έχει πράγματι υπάρξει».

Όταν τους εξηγώ ότι η μητέρα μου πιθανότατα δεν είχε συμμετάσχει σε αυτή, παραδέχονται ότι, αν και το κίνημα υπήρξε παγκόσμιο, δεν άγγιξε απαραιτήτως όλο τον κόσμο. Ο κοινωνιολόγος Φιλίπ Κομπεσσί το επιβεβαιώνει: «Το πρώτο πράγμα που πρέπει να ξέρει κάποιος όταν μιλάει για σεξουαλική επανάσταση, είναι ότι αυτή μένει περιθωριακή, ότι αγγίζει ουσιαστικά ένα μέρος του νέου, μορφωμένου και αστικού πληθυσμού».

Πολλοί λένε ότι αυτό το κίνημα ξεθώριασε από τη δεκαετία του ’80, με την άφιξη του AIDS. Από τότε, ολόκληρες γενιές βρέθηκαν σε αναζήτηση παιχνιδιών και ικανοποίησης των αισθήσεων… αλλά με ασφαλείς μεθόδους. Ήταν η αρχή της εξερεύνησης του «ασφαλούς σεξ».

Για τη συνέχεια πατήστε στο

Ένας μόνο ερωτικός σύντροφος σε όλη τη ζωή

Ο Ερβέ Λαταπί μου δήλωσε σε συνέντευξή του ότι «η σεξουαλική επανάσταση δεν έθεσε σε αμφισβήτηση το παραδοσιακό πρότυπο του ετεροφυλοφιλικού έρωτα». Σε αυτό συμφωνεί και ο Φιλίπ Κομπεσσί: «Η επανάσταση του ’70 επέτρεψε την έναρξη του διαχωρισμού σεξουαλικότητας και αναπαραγωγής μέσω του χαπιού και της έκτρωσης. Επέτρεψε να ξανατεθεί σε συζήτηση το πατριαρχικό παραδοσιακό πρότυπο έχοντας, για παράδειγμα, περισσότερα διαζύγια με απαίτηση των γυναικών. Αλλά μια έρευνα πάνω στις σεξουαλικές συμπεριφορές στη Γαλλία το 2006 δείχνει ότι, και σήμερα ακόμα, σημαντικό μέρος Γάλλων δεν έχουν παρά ένα μόνο σεξουαλικό σύντροφο σε όλη τους τη ζωή, όποια κι αν είναι η ηλικιακή τους ομάδα ή το φύλο τους· είμαστε μακριά από μια ριζική και ταχεία αλλαγή των συμπεριφορών».

Παρόλα αυτά, σήμερα βλέπει κανείς να αναδύονται, μαζί με τα «πολυερωτικά» κινήματα (τα κινήματα που υποστηρίζουν το να έχει κανείς πολλαπλούς συντρόφους με την συγκατάθεση όλων των εμπλεκομένων), τα κινήματα «χωρίς παιδιά» ή να αναπτύσσονται οι θεωρίες των «queers», των ανθρώπων που αναζητούν άλλους τρόπους να βιώσουν το(-α) ζευγάρι(-α) και τη(τις) σεξουαλικότητά(-τές) τους, νέους τρόπους να ερωτευτούν και να βιώσουν το σώμα τους. Τα κινήματα και οι θεωρίες αυτές είναι ακόμα πιο αποσυνδεμένα από την αναπαραγωγή και το «παραδοσιακό» οικογενειακό κύτταρο.

Πρόκειται ίσως για μια νέα «σεξουαλική απελευθέρωση»; Για τον Φιλίπ Κομπεσσί, «είναι δυνατόν, αλλά όπως και η προηγούμενη, κινδυνεύει να μείνει μάλλον αστική και να έχει λίγα ορατά αποτελέσματα, ακόμα και αν είναι δυνατόν να βρει απήχηση μέσω του Ίντερνετ».

Παρόλο που είναι της μόδας διάφορα εργαστήρια όπως της ένωσης Paris-M (Ένωση Φετιχισμού και BDSM) που αφορούν την πανσεξουαλικότητα ή τον φετιχισμό των ποδιών, φαίνεται ότι πρόκειται για σημάδι των καιρών και ότι ακόμα και η κατηγοριοποίηση λεσβία/αμφί/ομο/δια μπορεί να καταστεί ξεπερασμένη στο μέλλον. Αυτό δέχεται και η φιλόσοφος Τζούντιθ Μπάτλερ που έχει συμμετάσχει στην αποδόμησή τους.

Πολλά γεγονότα τροφοδοτούν την αίσθησή μου για τη γέννηση ενός ευρέως κινήματος:

1. Η θέληση διεύρυνσης του σεξουαλικού δυναμικού μας

Αυτή η επιθυμία αναστατώνει τελευταία πολύ κόσμο στη Γαλλία και τη Γερμανία. Στην πράξη, όταν λέω ότι αναστατώνει, εννοώ ότι είναι ανησυχητικός ο αριθμός των προσώπων που μου έχουν μιλήσει τελευταία για την οργάνωση σεξουαλικών εμπειριών.

Αυτό μπορεί μεν να αντανακλά την ποιότητα (επιστημονική; εμμονική;) του περίγυρού μου, αλλά σίγουρα υποδεικνύει επίσης την γέννηση ενός νέου κύματος του οποίου δεν ξέρω ακόμη καλά την μορφή. Και είναι αρκετά παράξενο να έχει κανείς την αίσθηση ότι βοηθάει έτσι σε μια γέννηση όταν δεν ξέρει ακόμα τη μορφή του βρέφους.

Ένας φίλος με ρώτησε κατ’ ιδίαν, όπως έκανε και με κάποια άλλα πρόσωπα, αν θα δεχόμουν να συμμετάσχω σε διάφορες επιστημονικές εμπειρίες (να φιλήσω, για παράδειγμα, κάποια πρόσωπα στα τυφλά, για να δω αν ξεχωρίζω έναν άντρα από μια γυναίκα).

2. Ένας γαλλικός ιστότοπος ξεκινά ένα εργαστήριο σεξουαλικοτήτων

Μερικές εβδομάδες αργότερα, ένας άλλος φίλος, ο απερίγραπτος Στεφάν Ροζ, ξεκίνησε ένα εργαστήριο σεξουαλικών πειραματισμών.

Όταν τον ρώτησα τι σκοπεύει να κάνει, η απάντησή του ήταν ασαφής:

«Η ιδέα που μας ήρθε ήταν, αντί να κάνουμε μέσω πειραματισμού μια εξάσκηση προσωπική, ενδοσκοπική και υπαινικτική, να κάνουμε μια συλλογική εξάσκηση. Εν ολίγοις, «να οργανώσουμε» κάποιες «εμπειρίες» και να τις υποβάλλουμε σε συλλογική σκέψη –όπου τα εισαγωγικά δείχνουν ποια σημεία πρέπει να εξετάζουμε με επιφύλαξη.

Δεν έχουμε σχεδιάσει τίποτα, ξεκινώντας εντελώς από τα τυφλά χωρίς κάποιο όραμα ή γνώμη για τον προγραμματισμό των μελλοντικών μας εμπειριών, με στόχο να τις εξετάσουμε καθώς προχωράμε, απ’ τη στιγμή που μας αποκαλύπτουν πράγματα, τόσο σε βάθος όσο και σε μορφή, αφήνοντάς μας να καταπλήξουμε τους εαυτούς μας και με τον κίνδυνο να πέσουμε πάνω στον τοίχο –λίγο μας ενδιαφέρει.

Εισήγαγα την ιδέα πάνω στην ώρα της έξαψης, δεν πρόκειται λοιπόν για μια σεξουαλική επανάσταση, αλλά για ένα είδος εμπειρίας μεγάλης κλίμακας, με διάφορες μορφές (μην περιμένεις αναγκαστικά ένα τέχνασμα υπερελευθεριακό και τολμηρό), το οποίο πάνω απ’ όλα δεν πηγάζει από κανένα αξίωμα, ή από κάποιο αξίωμα που διαρκώς ανανεώνεται».

Όπως μου το εξηγεί ο Φελίξ Ρουκέρ, χορογράφος και οργανωτής του εργαστηρίου σαδομαζοχισμού, κατά το οποίο πόνεσαν οι γλουτοί μου: «πρέπει να κατασκευάσουμε έναν χώρο, ένα πλαίσιο μέσα στο οποίο τα μεγάλα παιδιά όπως εμείς θα μπορούσαν να «αφεθούν». Και όπου οι εν δυνάμει εξερευνητές οι οποίοι βρίσκονται εν υπνώσει, στα κατάλοιπα της εφηβείας μέσα μας, θα μπορούσαν να ανακαλύψουν νέες πλευρές του εαυτού τους ή των άλλων».

3. Μια γιορτή σεξουαλικής εξερεύνησης στη Γερμανία

Η διοργάνωση X-plore υπάρχει επτά χρόνια και προσδιορίζεται ως ένας τόπος «δημιουργικής σεξουαλικότητας» εν μέσω καμιάς σαρανταριάς εργαστηρίων, επιδείξεων, συνεδρίων και παραστάσεων.

Η διοργάνωση έχει σκοπό να παρουσιάσει πρωτότυπα παιχνίδια, πρόσωπα που έχουν εξερευνήσει και άλλες πλευρές της σεξουαλικότητάς τους, τεχνικές ή συγκεκριμένα τελετουργικά. Οι στόχοι μπορούν να είναι θεραπευτικής, αισθητικής φύσης, πνευματικής αναζήτησης ή διερεύνησης των ορίων καθενός. Οι διοργανωτές κάνουν λόγο για «σεξουαλική επιμόρφωση».

Όπως μου εξήγησε ένας Βερολινέζος φίλος που είχε πάει πέρυσι και επέστρεψε ενθουσιασμένος από εκεί φέτος:

«Έχει μαθήματα γιόγκα, μασάζ, υποδούλωσης. Έχει επίσης κάποιες ασυνήθιστες εμπειρίες όπως η απόπειρα να κάνεις έρωτα μέσα σε μια λεκάνη καλυμμένη με λάδι. Γλιστρούσε, δεν ήταν δυνατό να πιάσει ο ένας τον άλλο αλλά ήταν μια ωραία στιγμή αστεϊσμού εν τη απουσία ερωτισμού».

Οι τίτλοι των εργαστηρίων εκείνη τη χρονιά επικεντρώνονταν στην «ερωτική αναπνοή», την αφύπνιση των αισθήσεων («Αίσθηση, δοκιμή και άγγιγμα») περνώντας από τα «Ωμά λόγια», εν ολίγοις με τι να διεγείρετε τη φαντασία σας.

Αν κάποιος επισκεφθεί το Βερολίνο και θέλει να καταθέσει τη μαρτυρία του εδώ, θα είχα δεκάδες ερωτήσεις για μια διοργάνωση που μου φαίνεται εδώ και ένα χρόνο σαν μια βερολινέζικη εκκεντρικότητα και που μοιάζει να είναι σήμερα οι πρώιμοι καρποί ενός «κάποιου πράγματος» που έρχεται επίσης και στη Γαλλία.

4. Το κοινό εξερευνά και τον εαυτό του

Δεν είναι νέα είδηση, αλλά οι τάσεις που θα έμοιαζαν άτοπες ή τολμηρές πριν από πέντε χρόνια είναι πολύ λιγότερες σήμερα. Τα ερωτικά βοηθήματα έχουν βγει από το ντουλάπι, και είναι ενδεικτικό ότι γι’ αυτά μιλά ακόμα και η κρατική τηλεόραση.

Σε μια πολύ πρόσφατη έρευνα που παρήγγειλε ένα διαδυκτιακό κανάλι, το ποσοστό του 7% των Γάλλων που είχαν ήδη μια σεξουαλική σχέση με τρεις ή περισσότερους συντρόφους παρουσιάζει άνοδο, και το Διαδίκτυο οδηγεί στην αύξηση του ενδιαφερόμενου κοινού.

Εν συντομία, υπάρχουν πολλοί τρόποι να βιώσει κανείς «αλλιώς» τη σεξουαλικότητά του και/ή της σχέσης του, έξω από το τυπικό σεξουαλικό ή οικογενειακό σχήμα. Αυτές ίσως είναι υπόγειες τάσεις που δεν έχουν σταματήσει να εξελίσσονται.

«Όταν είσαι ο πρώτος που πιστεύει ότι εντοπίζει μια νέα τάση, το μέλλον δείχνει αν είσαι μια διάνοια ή ένας ηλίθιος, αλλά εδώ δεν υπάρχει χρυσή τομή», μου εξηγεί ο Γιαν Γκεγκάν, ο διαχειριστής της ιστοσελίδας Rue89. Είναι ενθαρρυντικό.

Λοιπόν, το μέλλον θα δείξει αν είχα δίκιο με το να έχω το 2010 την εντύπωση ότι βιώνουμε και δεύτερη σεξουαλική επανάσταση, που είναι ακόμα νεογέννητη και τραυλίζει, αλλά είναι αδιαμφισβήτητα παρούσα… Την επανάσταση της διεύρυνσης του σεξουαλικού δυναμικού έξω από την έννοια του ζευγαριού.

Η μετάφραση από τα Γαλλικά έγινε από τον αναγνώστη του Tvxs Δημήτρη Σταματέα

Advertisements

Posted on 24/07/2010, in Κοινωνία and tagged , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: