Ανατολική Γερμανία: Ένας φωτογράφος θυμάται

Ο φωτογράφος Siegfried Wittenburg εξόργιζε τους αξιωματούχους στην Ανατολική Γερμανία κατά τη διάρκεια της δεκαετίας του ’80, με τις φωτογραφίες που απεικόνιζαν τη μουντάδα της καθημερινής ζωής. Δήλωσε στο Spiegel Onlineτους λόγους που τον οδήγησαν να τραβήξει τις φωτογραφίες που η τοπική πολιτιστική ένωση αρνήθηκε να εκθέσει εκείνη την εποχή.

«Τράβηξέ το μια φωτογραφία αυτό», μου έλεγε μια φωνή μέσα μου, καθώς κοιτούσα έξω από το παράθυρο του νέου μας διαμερίσματος στο νεόχτιστο οικισμό του Lichtenhagen στο Rostock. «Είναι τόσο τρελό που πρέπει να το καταγράψεις! Τώρα!», πάτησα το κουμπί απελευθέρωσης του κλείστρου.

Λίγο καιρό πριν, στις αρχές του 1981, είχα γίνει μέλος της τοπικής φωτογραφικής λέσχης της κρατικής εταιρίας κατασκευής πλοίων VEB Warnowwerft Warnemünde. Η λέσχη ετοίμαζε μια έκθεση φωτογραφίας σχετικά με την πόλη Rostock και τα άλλα μέλη με ρώτησαν αν είχα υλικό για να συνεισφέρω. Είχα την ιδέα να φωτογραφίσω καθημερινές σκηνές που συναντούσα στη διαδρομή προς τη δουλειά.

Για τη συνέχεια και τις υπόλοιπες φωτογραφίες πατήστε στο

Εμφάνισα και τύπωσα τις φωτογραφίες στο μπάνιο μου. Ήμουν ευχαριστημένος με το αποτέλεσμα και τις έδειξα στην πεθερά μου. «Για όνομα του Θεού», είπε. «Θες να καταστρέψεις τη ζωή σου;» Δεν κατάλαβα τι εννοούσε.

Έτσι, παρέδωσα τις φωτογραφίες και αμέσως έλαβα πρόσκληση για τα εγκαίνια της έκθεσης. Ήμουν άγνωστος ως φωτογράφος και έμεινα έκπληκτος όταν ο επικεφαλής της τοπικής πολιτιστικής ένωσης ήρθε τρέχοντας προς το μέρος μου μόλις έδωσα το όνομά μου. «Κύριε Wittenburg, Κύριε Wittenburg, συζητούσαμε για πολλή ώρα τις φωτογραφίες σας…» Ήμουν έτοιμος να κολακευτώ, όμως συνέχισε λέγοντας: «…σχετικά με το αν μπορούν να δημοσιευτούν ή όχι».

«Κριτική Στάση»

Τότε κατάλαβα. Οι φωτογραφίες μου είχαν διχάσει βαθύτατα τους κομουνιστές συντρόφους, όσον αφορά την οπτική τους για τη σοσιαλιστική πραγματικότητα. Ενώ κάποιοι από τους επισκέπτες της έκθεσης συμφωνούσαν πως τα λασπώδη μονοπάτια ανάμεσα στα τεράστια τσιμεντένια οικοδομικά τετράγωνα, τους θύμιζαν τη δική τους καθημερινή διαδρομή προς τη δουλειά, άλλοι υποπτεύονταν πως οι φωτογραφίες με τις λακκούβες ισοδυναμούσαν με απαράδεκτη κριτική περί έλλειψης δρόμων και πεζοδρομίων.

Θεώρησαν πως οι φωτογραφίες μου δυσφημούσαν τα σοσιαλιστικά αρχιτεκτονικά επιτεύγματα. Στα χρόνια που ακολούθησαν αντιμετώπισα συχνά τέτοιες αντιδράσεις σε σχέση με τις φωτογραφίες μου.

Αργότερα, μετά την πτώση του Τείχους του Βερολίνου, διάβασα σε ένα φάκελο που διατηρούσε η Στάζι για μένα, πως ένα αφεντικό μου στη δουλειά ήταν καχύποπτο με το χόμπι μου. «Ο Wittenburg φαίνεται να δείχνει την επικριτική του στάση με συγκεκριμένες φωτογραφίες (απεικονίσεις άσχημων τοπίων σε νεόχτιστες οικιστικές περιοχές), αλλά δεν μπορεί να βγει κάποιο γενικό συμπέρασμα».

Στάθηκα τυχερός. Ανατρεπτικές προθέσεις συχνά ανιχνεύονταν σε κείμενα, αλλά ήταν πιο δύσκολο να είναι κανείς βέβαιος όταν επρόκειτο για φωτογραφίες.

Μπορείτε να δείτε περισσότερες φωτογραφίες του Siegfried Wittenburg στο Μουσείο Falkensee έξω από το Βερολίνο μέχρι τις 26 Σεπτεμβρίου του 2010. Έπειτα, η έκθεση «Grüsse aus der DDR» θα μεταφερθεί στη Βιβλιοθήκη της Βρέμης (Stadtbibliothek) για τις πρώτες 10 μέρες του Οκτώβρη.

Πηγή : Tvxs


Advertisements

Posted on 12/08/2010, in Ιστορία - Θρησκείες, Κόσμος and tagged , , , , , , . Bookmark the permalink. Σχολιάστε.

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: